FANDOM

KOERA EEST HOOLITSEMINE Edit

See tähendab igapäevaseid jalutuskäike. Samuti tähendab see regulaarseid toiminguid, mis tagavad koera hea hügieeni ja aitavad teil avastada ebatavalisi märke, mis võivad mõnele haigusele viidata.

Jalutuskäigud värskes õhus Edit

Kohustuslikud jalutuskäigud Edit

Koera eest hoolitsemisel on olulisima tähtsusega jalutuskäigud värskes õhus. Seltskondliku loomana peab koer teiste elusolenditega kohtuma ja oma territooriumi avastama. Olenemata sellest, kas koer elab korteris või eramajas, ei piisa viieminutilisest jalutuskäigust hommikuti ja õhtuti, isegi kui ta saab päeval aias ringi joosta. Tunniajane jalutuskäik iga päev võimaldab koeral oma loomulikud kehavajadused rahuldada, energiat kulutada ja teiste lähiümbruses elavate koertega tutvuda. Ideaalne oleks, kui saaksite koera viia ka ilma rihmata jalutuskäikudele kaugemal tiheda liiklusega tänavatest. Pikk kahetunnine jalutuskäik pargis või metsas igal nädalavahetusel aitab koeral rutiinsest keskkonnast välja pääseda. Eakas või haige koer lepib ka kaks korda päevas toimuvate pissitamisjalutuskäikudega. Spordikoera (nt borderkolli) õigeks arenguks vajalik igapäevane treeningkoormus on oluliselt kõrgem.

Hästi õpetatud koer peaks oskama rihma otsas käia ja vabakslaskmise korral käsu peale kohe peremehe kõrvale naasma. Kui see nii ei ole, tuleb need põhitõed omandada koertekoolis.

Pärast jalutuskäiku Edit

Jalutuskäigult naastes tuleks koer põhjalikult üle vaadata. Suvisel ajal tuleks kontrollida, ega midagi ogalist või teravat (nt taimede okkad, klaasikillud vms) ei ole koera käpapadjandeid vigastanud. Samuti peaksite kontrollima, et koera varvaste vahele või kõrvadesse ei oleks midagi kinni jäänud. Kõrrelistest ehk seega enamikust aasataimedest pärinevad pähikud on kui mikroskoopilised harpuunid, mis kudedesse tungivad ja seal tõsiseid vigastusi tekitavad. Talvisel ajal, kui koer lumistes kohtades jalutab, võivad tema käpapadjanditesse teedele visatava soola tõttu ka lõhed tekkida. Sellisel juhul tuleks koera käppasid leige veega loputada.

Koera kõrvad on õisikute lemmiksihtmärk. Pähikud tuleb pintsettide abil kuulmekanalist välja noppida (kui need on juba sinna sattunud). See võib üsnagi valus olla ja vajadusel tuleb ka loomaarsti külastada. Lontis kõrvade sisekülg soovitatakse kevadel karvadest paljaks ajada, et pähikud karvade külge kinni ei saaks jääda.

Puukide levipiirkondades liikudes peaksite kontrollima, et koeral ei oleks puuke ehk parasiite, mis võivad kanda ohtlikke haiguseid nagu näiteks piroplasmoosi. Kui teie koerale meeldib ujuda, on soovitatav tema kasukat pärast suplust puhta veega loputada, kuna jõe- või merevees võivad koera karvadesse kinni jääda väikesed nahka ärritavad osakesed.

Igapäevane hügieen Edit

Koera nina Edit

Koera nina peaks alati olema niiske ja jahe. Magamise ajal võib koera nina kuivaks muutuda ja seda tuleb siis uuesti niisutada, kui koer üles ärkab. Mis tahes koorikute, lõhede või tugeva limasmädase eritise esinemine võib viidata võimalikele haigustele, mida loomaarst kontrollima peab.

Koera suuõõs Edit

Sõltuvalt tõust võivad koera põsed rippuda või mitte, ent alati peavad need olema puhtad ja suhteliselt pingul. Rippuvate põskede korral peaksite olema valvas lõhede ja punaste laikude suhtes. Hambad peaksid olema valged ja minimaalse hambakiviga. Igemed peaksid olema roosad – igasugune punetus on haiguslik ja viitab valulikule põletikule, mis võib koeral ka isukaotust põhjustada, kuna ta ei suuda enam toitu haarata ega närida.

Kuigi koerad ei taha lasta oma suud puudutada, soovitatakse nende hambaid mitu korda nädalas puhastada. See aitab ka halva hingeõhu vastu võidelda. Kõige paremini toimib spetsiaalselt koertele mõeldud hambaharja ja -pasta kasutamine. Koerale võib anda ka närimismaiuseid, mis aitavad mehhaanilisel teel (kui koer neid närib) hambakivi moodustumist aeglustada. Selliste maiuste tõhususe tagamiseks tuleks neid koerale anda iga päev. Health Nutrition tootesari sisaldab ka spetsiaalselt suuõõne hügieeni parandamiseks mõeldud kuivtoitusid ja seda eriti väikest kasvu koertele, kelle lõua ja hammaste kuju võib sageli probleeme põhjustada.

Koera silmad Edit

Koera silmad peaksid olema säravad ja niisked ning silma limaskest roosa. Silmade sisenurkades ei tohiks olla mingeid eritisi. Koera silmi saab üsna edukalt spetsiaalse lahusega puhastada. Selleks peate koera pead tõstma, tema ülemise silmalau üles tõmbama ja paar tilka lahust silma tilgutama. Väljavoolav lahus tuleb marlilapiga ära pühkida. Et koera mitte hirmutada, tuleks lahusepudel silma juurde viia koera selja tagant. Kindlasti peate jälgima kasutatava lahuse säilivusaega.

Koera kõrvad Edit

Koertel võivad olla kahte tüüpi kõrvad – lontis või kikkis. Lontis kõrvu tuleb tihedamini kontrollida, kuna kõrvalest katab väliskuulmekanali ega võimalda seega kuulmekanali piisavat ventilatsiooni. Kõrvu tuleb regulaarselt puhastada. Lontis kõrvu võib puhastada 1-2 korda nädalas ja kikkis kõrvu iga kahe nädala tagant. Puhastamiseks peaksite kasutama koera kõrvadele sobivat lahust. Toimige järgmiselt: torgake pudeli ots ettevaatlikult kuulmekanalisse (kuulmekile läbitorkamise oht puudub, kuna kuulmekanal on L-kujuline) ja tilgutage toodet kõrva. Seejärel võtke ots välja ja masseerige kõrva alumist osa 30 sekundit. Lõpuks tuleb kuulmekile vatitupsu või marlilapiga kuivaks pühkida, ilma seda kõrva sisse surumata. Lontis kõrvade sisekülg soovitatakse kevadeti karvadest paljaks ajada, et õisikud sinna kinni ei saaks jääda.

Koera genitaalid ja pärak Edit

Nii isaste kui emaste koerte genitaalide regulaarne kontrollimine võimaldab ka nende puhtuse tagada – mis tahes eritiste esinemise korral tuleb koer loomaarsti juurde kontrolli viia. Koera pärak peaks olema puhas ning seal ei tohiks olla märke kõhulahtisusest.

Koera küüned Edit

Koeral on kahte tüüpi küüned: lisavarvaste küüned ja tavalised varbaküüned. Need kasvavad pidevalt, ent koera normaalne aktiivsus peaks tagama küünte piisava kulumise. Kui koera küüned ei kulu piisavalt (küüned klõbisevad, kui koer kõnnib), peaksite need spetsiaalsete küünetangide abil ära lõikama. Seejuures peate jälgima, et te ei vigastaks küüne all olevat veresoont – läbi heledate küünte paistab roosa kolmnurk. Lõikamistehnika on sama ka lisavarvaste küünte puhul. Lisavarbad on tihti karvadega kaetud, ent sellest hoolimata ei tohiks neid ära unustada, sest sissekasvanud küüned põhjustavad haavu ja valu.

Vaktsiinid ja ussirohud Edit

Vaktsiinid Edit

Koertele on kasulikud paljud vaktsiinid, kuid mitte kõik need ei ole ilmtingimata vajalikud. Loomaarst peab teie koerale vastavalt tuvastatud riskidele vaktsineerimiskava koostama. Ennetatavast haigusest olenemata tagab vaktsiin kaitse ainult piiratud ajaks. Nii tuleb vaktsineerimist jätkata kogu koera elu jooksul. Seega peate oma loomaarstiga kokku leppima regulaarsed vaktsineerimisajad.

Väline ja sisemine parasiiditõrje Edit

Kirbud ja puugid ilmuvad regulaarselt ning eriti kevadisel ajal. Nende vastu on saadaval mitmesugused tooted: pihustatavad vahendid, täpilahused, kaelarihmad. Need aitavad tõhusalt võidelda parasiitide kahjuliku mõju vastu looma tervisele, mis võib ka inimese tervist mõjutada. Ussitõrjet tuleks koerale teha süstemaatiliselt ja regulaarselt loomaarsti antud juhiste järgi, sest sobiva toote valik sõltub muude kriteeriumide hulgas ka näiteks looma suurusest, vanusest ja eluviisist.

Koera kasuka eest hoolitsemine Edit

Koera pesemine Edit

Vannitamise sagedus sõltub karvatekstuurist: väga lühikese karvaga koeri pestakse ainult siis, kui nad on mustad; lühikese karvaga koeri keskmiselt kaks korda aastas; ja pikakarvalisi koeri umbes iga kolme kuu tagant. Väikseid koeri võib pesta kausis või väikelaste vannis, suuremaid koeri suures vannis või õues (kui välistemperatuur lubab). Kummimatt hoiab ära ootamatu libisemise, mis võib koera vigastada või lihtsalt ehmatada. Pesemisel tuleks kasutada leiget vett koos koertele mõeldud erišampooniga. Kindlasti peate kasutama just koertele mõeldud šampooni, sest koera naha pH-tase erineb inimese naha pH-tasemest. Koera tuleks enne vannitamist kammida, et karvapusad lahti harutada. Kui olete koera üleni märjaks teinud, peate lihtsalt šampooni vahule hõõruma, olles seejuures pea ja kõrvade juures ettevaatlik. Seejärel tuleks koer põhjalikult puhtaks loputada ja hoolikalt rätikuga kuivaks hõõruda.

Karvaajamine Edit

Koera karvatüübist olenemata karv kasvab, sureb ja uueneb. Õues elavad koerad ajavad karva kaks korda aastas, kevadel ja sügisel, vastavalt päevavalguse muutustele. Põhiliselt toas elavad koerad puutuvad päevavalguse muutustega vähem kokku ja seega ajavad nad karva aastaringselt ning eriti aktiivselt kevadel ja sügisel. Koera harjamise ja vannitamise abil saab surnud karvad koera kasukast välja. Hoolduse sagedus ja selleks vajalikud vahendid sõltuvad karvatüübist.

Teatud karvatüüpide puhul peaksite oma koera kindlasti professionaalse koertejuuksuri hoolde usaldama.

Lühike karv Edit

Tõmmake kummiharjaga vastukarva – nii eemaldate kõõma ja surnud karvad. Seejärel harjake koera kasukat piki karva harjasharjaga. Harjamise järel lööge koera karv niisutatud seemisnahast lapi abil läikima.

Lühike ja karm karv Edit

Karvkatte tiheduse tõttu (nii alus- kui pealiskarva olemasolu) tuleks koera harjata iga kahe päeva tagant. Kõigepealt tõmmake kraasijaga vastukarva, et niimoodi võimalikult palju surnud karvu ja naharakke eemaldada ja aluskarva harvendada. Seejärel tõmmake harjasharjaga piki karvakasvu – see võimaldab eemaldada eelnevalt lahti kraasitud karvad ja naharakud. Saba- ja jalakarvade kammimiseks võib kasutada suurte piidega kammi. Karmikarvaliste koerte (nt karmikarvaline taksikoer või West Highland White terjer) kasukat tuleks spetsiaalse lõikuri abil 4-5 korda aastas harvendada. Nii saate välja tõmmata lõikuri ja pöidla vahele jäävad surnud karvad. Selline karvade eemaldamine ei ole valus, kui seda õigesti teha, s.t karvu tuleb välja tõmmata karvakasvu suunas.

Pikk karv Edit

Pikk karv nõuab igapäevast pusade lahtiharutamist ja harjamist. Näiteks Afganistani hurtade puhul võib see võtta lausa kuni tund aega päevas. Kraasijaga karvakasvu suunas harjamine võimaldab eemaldada pusad ja lahtise aluskarva. Peaksite tegutsema ettevaatlikult, et mitte koerale haiget teha. Sileda karvaga pikakarvaliste koerte (Yorkshire’i terjer, Afganistani hurt jne) puhul võite kasutada karva läikimalöömiseks harjasharja. Paksu aluskarvaga koerte puhul (nt pikakarvaline kolli) saab mustuse kasukast eemaldada metallharja abil. Koera jalgade tagaküljel olevad karvad tuleb suurte piidega kammi abil lahti harutada. Kääride abil saate kasukat trimmida ja eemaldada karvad, mis kipuvad pusasse jääma ja mustust koguma (karvad jalgade taga, rinnal, varvaste vahel ja padjandite ümber).

Also on FANDOM

Random Wiki